| Faser | Beskrivelse | Eksempel |
|---|---|---|
| Designudfordringer | At opdage en problemstilling | Det er træls at skrælle grøntsager |
| Undersøgelse | At finde viden om problemstillingen | Man behøver ikke at fjerne skrællen på alle grøntsager – bare skrubbe dem |
| Idéudvikling | At få idéer til en løsning | Hvad er den bedste/nemmeste måde at skrubbe grøntsager på? |
| Konstruktion | At fremstille løsningen | Fremstilling af “skrubbe-maskine” til grøntsager |
| Argumentation | At tale om godt og skidt ved løsningen (også løbende i hele designprocessen) | Den gør det ikke ordentligt, for langsomt/hurtigt osv. |
| Refleksion | At se tilbage på designprocessen og evt. opdage nye udfordringer | Skal produktet ændres – eller måske sælges til en målgruppe? |
| Start/slut? | Når man har været hele designcirklen rundt, har man måske opdaget en ny designudfordring, og man starter forfra | Færdige produkt – kan det forbedres? |
INFO
Info til lærere/fagpersoner omkring faget, herunder introduktion, emner, didaktik osv.
Kompetenceområder i Teknologiforståelse
| Digital mynddiggørelse – Eleven træner sit kritiske blik – Eleven lærer at analysere løsninger – Eleven bruger sin nysgerrighed – Eleven øver sig i at redesigne løsninger | Digital design og designprocesser – Eleven bruger en designmodel – Eleven øver sin forståelse for målgrupper – Eleven styrker sin kreativitet – Eleven bruger sin viden om værktøjerne |
| Computationel tankegang – Eleven lærer at forstå sin computer – Mønstergenkendelse – Dekomposition/akstraktion – Algoritmer | Teknologisk handleevne – Eleven har viden om netværk, data, sikkerhed, programmering og fagsprog – Eleven vælger de rette værktøjer – Eleven optræder som myndig bruger af teknologi og skaber med teknologi |
Teknologiforståelse – forsøgsfag
Forsøget med teknologiforståelse blev gennemført af et konsortium bestående af samtlige danske professionshøjskoler og Rambøll i samarbejde med de 46 forsøgsskoler.
Teknologiforståelse – inspiration
På følgende side kan du finde inspiration til arbejdet med forsøgsfagligheden teknologiforståelse fra forskere, lærere og elever.
Teknologiforståelse – videnspakke
Viden om fagligheden og organisering på skolerne.